منافع فروشگاه‌های زنجیره‌ای

تاثیرات فرهنگی
مارس 28, 2017
پیش‌نویس قانون ودیعه‌گذاری
مارس 28, 2017
 

طرح سهباران فواید ویژه‎ای برای خرده‎فروش‎های مواد غذایی و فروشگاه های زنجیره‎ای خواهد داشت.

خرده ‎فروش‎ها شامل لبنیاتی و خواربارفروش‎های محلی، فروشگاه‎های زنجیره‎ای مواد غذایی، سوپرمارکت‎ها و هایپرمارکت‎ها از قِبَل طرح سهباران منافع مادی قابل توجهی به‎دست خواهند آورد. در وهله اول، از مسئولیت اخلاقی و قانونیِ رهایش بطری‎های یک‎بارمصرف در طبیعت منفک می‎شوند اما در بعد اقتصادی، خرده‎فروش بطری‌های استفاده‌شده را از مصرف‎کننده دریافت کرده و ودیعه آنرا بازپرداخت می‎کند و سپس این بطری‎ها برای اجرای فرایند بازیافت ارسال خواهند شد. خرده‎فروش به ازای هر واحد بطری ارسال شده، مبلغی تحت عنوان "تعرفه عملیات" که میزان آنرا قانون تعیین می‎کند، دریافت خواهد کرد. این مبلغ نه تنها هزینه‎های اجرای طرح اعم از هزینه فضا، انرژی و پرسنلی را می‎پوشاند، بلکه مقداری نیز سود عاید خرده‎فروش خواهد کرد.

منافع ضمنی برای فروشگاه‌ها

 

علاوه بر فایده مستقیم مالی، فواید غیرمستقیم اقتصادی نیز برای خرده‎فروش‎ها بر این طرح مترتب است.

مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و هلند نشان می‎دهد که رابطه مستقیمی میان تعداد مراجعه‎کنندگان به سوپرمارکت‎ها و مهیا بودن شرایط برای بازپس‎دادن بطری‎های استفاده‎شده آنها وجود دارد. به این معنی که فروشگاه‎های دارای امکانات بهتر برای دریافت بطری‎های استفاده‎شده، مشتری‎های بیشتری دارند و مصرف‎کننده‎ها به چنین فروشگاه‎هایی بیشتر اقبال می‌کنند. طبعاً رفت و آمد بیشتر مشتری‎ها به یک فروشگاه به صورت مستقیم به افزایش خرید آنها و نهایتا درآمد آن فروشگاه ترجمه می‎شود.

یکی از مطالعات اجتماعی در این زمینه توسط تومرا در سوئد در سال 2014 انجام شد که در آن 1800 شهروند سوئدی در رابطه با رفتار بازیافت آنها در مورد بطری‎های یک‌بارمصرف مورد سوال قرار گرفتند. در این مطالعه مشخص شد که 93% افراد مورد سوال آخرین باری که برای تحویل بطری‎های استفاده‎شده به یک فروشگاه مواد غذایی رفته‎اند، از آنجا خرید نیز کرده‎اند. این عدد به روشنی میزان افزایش تردد مشتریان به فروشگاه‎هایی که تجهیزات دریافت بطری را دارند نشان می‎دهد که ترجمان آن منفعت اقتصادی قابل توجه برای خرده‎فروش است. همچنین در سال 2013 پژوهشی مرتبط در آمریکا توسط گروه پژوهشی منافع عمومی نیویورک انجام شد . در این مطالعه 1100 نفر از افرادی که برای بازپس‌دادن بطری‌های استفاده‌شده به فروشگاه‎های مواد غذایی مراجعه کرده بودند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. بر طبق نتایج این پژوهش، 68 درصد از افرادی که بطری‌های استفاده‌شده خود را تحویل دادند، در همان فروشگاه نیز خرید کردند. 81 درصد از این مشتری‌ها اعلام کردند که به صورت معمول از همین فروشگاهی که بطری‌های استفاده‌شده را در آن تحویل می‎دهند، خرید می‎کنند. 57 درصد از مشتری‎های مصاحبه شده بیان کردند که فروشگاه مورد نظر را برای خرید انتخاب کردند "به این دلیل که تجهیزات مناسب و راحتی برای بازپس‎دادن بطری‌های استفاده‌شده دارد".

نتایج مطالعه انجام شده در سال 2003 توسط موسسه معتبر تی.ان.اس گالوپ نشان می‎دهد که در فنلاند، نروژ و هلند مشتری‎هایی که بطری‌های استفاده‌شده را در یک فروشگاه مواد غذایی تحویل می‎دهند، بیشتر از مشتریانی خرید می‎کنند که در آن فروشگاه بطری تحویل نمی‎دهند. میزان درصدی ِ این اختلاف در همان سال در هلند 51% و متوسط عددیِ آن 16 یورو بوده است، به این معنی که مشتریان تحویل‌دهنده بطری‌های استفاده‌شده به صورت متوسط 16 یورو بیش از سایرین در همان فروشگاه خرید می‎کنند. این نتایج با مطالعات قبلی که در سوئد شده بود همخوانی دارد و به نظر می‌رسد احتمال خرید مشتریان در فروشگاهی که بطری استفاده‎شده را تحویل می‌دهند، همیشه بیشتر از فروشگاهی است که این امکان را ندارد. در مطالعه دیگری از گروه پژوهشی منافع عمومی نیویورک تحت عنوان "بطری بیشتر، شغل بیشتر" نشان داده شده که بعد از اجرای قانون ودیعه‎گذاری بطری‎ها در سال 2009 شغل‎های بیشتری در بخش خرده‌فروشی مواد غذایی ایجاد شده و این کسب و کار به صورتی ملموس از اجرای این قانون منتفع شده است. بنابر مطالب ذکر شده، لبنیاتی و خواربارفروش‎های محلی و فروشگاه‎های بزرگتر مواد غذایی منافع بزرگی در طرح سهباران دارند و به صورت طبیعی متحد بزرگی برای این طرح محسوب می‌شوند.